Translate

Friday 15 February 2013

Perjalanan Ini - Part II

Perjalanan dimulakan dengan solat sunat safar agar dimudahkan perjalanan tanpa berlaku perkara-perkara yang tidak diingini. Ada dua pilihan menuju ke destinasi samada menaiki keretapi ekspres atau yang biasa. Setelah dibuat perbincangan dengan rakan-rakan maka telah dibuat keputusan untuk menaiki tren biasa. Sesampai di stesen keretapi Delhi kami diminta untuk tunggu sementara jurupandu kami dari India menguruskan tiket. Harga tiket hanya lebih kurang RM 50. Murahkan bagi perjalanan sejauh 2500km? Itu pon bagi tempat duduk yang mempunyai tempat tidur. Perjalanan mengambil masa 48 jam! Maknanya 2 hari 2 malam. Seperti yang aku kata aku pergi ketika musim panas. Masya Allah. Setiap kali penjual air lalu pasti aku akan beli. Mula-mula aku beli 'tanda pani' atau air sejuk. Ternyata tidak menghilangkan dahaga. Malahan semakin terasa kering, melekat tekak. Selama aku berpuasa di Malaysia tidak pernah aku rasa tekak yang sebegitu kering! Kemudian bila penjual air membawa 'garam chai' atau teh panas barulah kurang hausnya. Aku dapati gerabak keretapi lebih besar dari yang terdapat di Malaysia dan keretapinya telah lama menggunakan elektrik serta landasan berkembar. Suatu perkara yang agak melucukan berlaku bila aku nak buang sampah, cari tong sampah tak jumpa. Aku bertanya menggunakan bahasa isyarat sambil menunjukkan sampah ditangan kepada pekerja di dalam keretapi. Aku tergelak bila dia tunjuk keluar tingkap. Dalam hati berkata macam manalah tak kotor India. Pemandangan di sepanjang perjalanan hampir sama dengan rumah-rumah daif, panas berdebu. Warna-warna suram dengan masyarakatnya yang hidupnya dengan cukup sederhana

No comments: